Amplitie:

theorie versus praktijk

Hoe iedere medewerker tot bloei kan komen


Amplitie draait om het creëren van een werksfeer waarin medewerkers tot bloei komen en zelf zorgen voor een goede balans tussen stress en energie. Het richt zich op álle medewerkers en niet alleen op de groep die een verhoogd risico op uitval heeft. Dit is een groot verschil met de interventies die tot nu toe gebruikt werden in organisaties. Veranderingen in de wereld gaan zó snel, dat we onszelf voortdurend opnieuw moeten uitvinden. Kijk alleen al naar de afgelopen twee jaar waarin wij onszelf steeds weer moesten aanpassen aan veranderende omstandigheden. Mentale weerbaarheid, veerkracht en jezelf kunnen blijven ontwikkelen zijn dé vaardigheden waarmee we het gaan redden. Werkgeluk is dan het resultaat, of de graadmeter, die aangeeft of het ons lukt om te dealen met de uitdagingen van een snel veranderende wereld. Als leidinggevende, hr-professional of coach is dat waar je mensen in kan begeleiden. 

 

 

Onze snel veranderende wereld geeft nu al grote problemen op de werkvloer: er is ongelofelijk veel stress, een hoog verzuim en het aantal mensen met een burn-out is nog nooit zo hoog geweest.  Iemand die zich goed voelt, die geluk ervaart op het werk, is eerder geneigd nieuwe dingen uit te proberen en om iets nieuws te leren. Daarnaast is iemand die gelukkig is op het werk productiever, creatiever, innovatiever, mentaal flexibeler en minder vaak ziek (Veenhoven et al., 2014). Gelukkige medewerkers werken beter samen en worden beter beoordeeld door hun collega’s en leidinggevenden. Daarnaast dragen ze meer bij aan de winst en de prestaties van een organisatie dan minder gelukkige medewerkers. 

 

Uit onderzoek blijkt dat het geluksgevoel dat mensen zelf vergroten een langduriger effect heeft wanneer ze zelf acties hebben ondernomen in tegenstelling tot wanneer een veranderingen door een ander in gang is gezet. Om deze redenen adviseren wij vaak vooral in te zetten op interventies op het niveau van de individuele medewerker en niet op organisatieniveau. We proberen aan te sluiten bij de intrinsieke motivatie van de medewerker om te veranderen. Dit doen wij door de medewerker zélf aan het roer te zetten van zijn werkgeluk. Interventies op organisatieniveau gaan vaak over de omstandigheden en geven geen gevoel van autonomie. Daardoor hebben deze interventies een minder langdurig effect op het niveau van bevlogenheid dan persoonsgerichte interventies. 

 

Wat kun je concreet doen?

 

Wat heb je als organisatie, hr-professional of leidinggevende dan concreet te doen om het gevoel van geluk  te versterken? Allereerst, zoals gezegd, inzetten op interventies die vooral gericht zijn op het individu. Interventies die de medewerker een gevoel van autonomie geven en hem of haar zelf aan het roer zetten. We geven een paar voorbeelden van interventies die bewezen effectief zijn. 


Allereerst zijn er drie onderwerpen die gericht zijn op gedrag: vriendelijkheid, vieren van successen en vriendschappen op werk. Vriendelijkheid slaat op vriendelijk gedrag. Vriendelijk gedrag stimuleert ander vriendelijk gedrag. What you give is what you get. Het vieren van successen gaat over het delen van jouw eigen succes. Jouw eigen succes geeft jou positieve gevoelens en dat heeft een cumulatief effect. Reden temeer om medewerkers vaak de gelegenheid te geven hun eígen successen te delen en niet alleen de meer abstracte bedrijfssuccessen te vieren. Als laatste, vriendschappen op het werk. Vriendschappelijke banden op het werk dragen enorm bij aan werkgeluk. Expliciet vrijmaken van tijd om persoonlijke zaken te bespreken is hierin van groot belang.


Ten tweede zijn er drie onderwerpen gericht op het denken: dankbaarheid beoefenen, optimisme vergroten en genieten van het leven. Het uitten van dankbaarheid heeft een bewezen positief effect op het stressniveau in het lichaam. Optimisme vergroten doelt op optimistische mensen. Zij hebben er vertrouwen in dat ze hun doelen gaan halen. Een manier om optimisme te vergroten is het doen van oefeningen waarbij mensen hun ideale zelfbeeld visualiseren. Als laatste, mensen die kunnen genieten van het leven zijn in staat om op elk moment een geluksgevoel op te roepen. Dit is aan te leren door geregeld mindfulness oefening in je eigen leven in te bouwen.

 

Ten derde zijn er nog twee onderwerpen gericht op motivatie: persoonlijke doelen en weerbaarheid en veerkracht vergroten. Het maakt een verschil of iemand ook écht gemotiveerd is om aan die doelen te werken en of het zijn of haar eigen doelen zijn. Een mooie oefening is om iemand een speech te laten schrijven die hij of zij een dierbaar persoon (een beste vriend of een kind) geeft op zijn of haar 80ste verjaardag. Wat wil iemand nalaten? Hoe wil je gewaardeerd en herinnerd worden? Als laatste, veerkrachtige mensen kunnen goed met tegenslagen en crises omgaan waardoor zij er sterker uit komen. Weerbaarheid op de werkplek draait vooral om het kunnen aanpassen aan steeds veranderende omstandigheden. Mensen kunnen hun weerbaarheid verhogen door bijvoorbeeld hun optimisme te vergroten. Ook schrijven over negatieve gebeurtenissen en de manier waarop mensen er doorheen zijn gekomen, blijkt te helpen.  


Hoe creëer je nu draagvlak voor het verhogen van amplitie en werkgeluk? 


En welke interventies bestaan er nog meer? Hier zijn een aantal stappen voor om te zetten als professional. Wil je meer weten of wil je zelf aan de slag met amplitie en werkgeluk in jouw organisatie? Aarzel dan niet om ons te benaderen, wij denken graag met je mee!

 

Meld je hier aan om de whitepaper over amplitie en werkgeluk te ontvangen: https://share.hsforms.com/17wsqTV1bSbeRFybDSsgvcA47cli

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Voor sommige soorten hebben we je toestemming nodig.

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Deze cookies verzamelen anoniem gegevens over hoe bezoekers onze website gebruiken, zodat we onze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies verzamelen gegevens over hoe bezoekers onze website gebruiken, zodat we onze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies maken het mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen. Ook kunnen deze cookies worden gebruikt om gepersonaliseerde advertenties te tonen en daarom kunnen deze cookies je surfgedrag op verschillende websites volgen.

Cookies

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Voor sommige soorten hebben we je toestemming nodig.

De noodzakelijke cookies en anonieme statistieken zijn altijd automatisch actief; als je op "accepteer alle cookies" klikt, accepteer je ook de optionele cookies. Wanneer je zelf wilt kiezen welke cookies je aanzet, klik je op “cookie instellingen”.

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Voor sommige soorten hebben we je toestemming nodig.

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Deze cookies verzamelen anoniem gegevens over hoe bezoekers onze website gebruiken, zodat we onze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies verzamelen gegevens over hoe bezoekers onze website gebruiken, zodat we onze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies maken het mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen. Ook kunnen deze cookies worden gebruikt om gepersonaliseerde advertenties te tonen en daarom kunnen deze cookies je surfgedrag op verschillende websites volgen.