Ben je net een beetje gewend aan de Millennials die de laatste jaren jouw organisatie binnenkwamen, staat de nieuwe generatie alweer voor de deur: Generatie Z. Waarin verschilt deze generatie van haar voorgangers? En hoe bereid je je als HR-professional voor op de komst van deze jongeren? Acht tips waarmee je als bedrijf aantrekkelijk bent én blijft voor GenZ.

Kenmerken van GenZ

Deze generatie is geboren tussen 1995 en 2010 en is dus nu tussen de 10 en 25 jaar oud. De oudsten hebben de arbeidsmarkt al betreden. Ze worden ook wel digital natives, de iGeneration of de Screenagers genoemd. Aan het eind van dit jaar bestaat de beroepsbevolking voor 24% uit deze jongeren. Het is een zeer diverse groep: bijna 25% is van allochtone afkomst.

 “Wij willen graag doen waar we goed in zijn en betekenisvol werken. We houden van het bedenken van nieuwe dingen en willen grenzen verleggen. We worden graag gezien en gehoord voor wie wij in essentie zijn.”

Mobiel vriendelijk sollicitatieproces

Deze generatie groeit volledig online op. Televisie kijken ze doen ze nauwelijks meer, ze gebruiken meestal twee devices tegelijk en zijn gemiddeld 11 uur per week online te vinden. En dan rekenen we de 23 uur per week dat ze video’s streamen nog niet eens mee. Het is duidelijk: wil je deze jongeren bereiken, dan is digital de manier. En aangezien deze generatie vergroeid is met zijn mobiel geldt zelfs: mobile only.

 Zorg daarom dat je recruitmentstrategie volledig mobile proof is. Dat betekent: weinig tekst, veel beeld - liefst video -, en een soepel sollicitatieproces. Als ze niet met één klik kunnen solliciteren, het uploadproces traag is of ze eerst 30 vragen moeten beantwoorden, ben je ze kwijt.

 Omarm generatieverschillen

Voor leidinggevenden is het de grootste uitdaging deze generatie succesvol te integreren in een babyboom-cultuur. Generatie Z is wars van leiderschap vanuit hiërarchie, ze hebben geen enkele boodschap aan managementlagen en stappen recht op hun doel af. Dit regelmatig tot grote ergernis van de oudere generaties, die juist wel hechten aan hiërarchische structuren en anciënniteit.

 Wil je deze generaties goed laten samenwerken, dan moet je investeren in open en eerlijke teamsessies waarin de onderstroom op tafel kan komen. Ook concepten als reversed mentoring werken erg goed: laat Gen Y en Z de leiders van de organisatie coachen en inspireren. Daarmee verbind je de innovatiekracht van deze jongeren met de slagkracht van de generatie leiders.

 Creëer een positieve werksfeer

Jongeren van deze generatie zoeken een werkplek die ruimte biedt aan hun creativiteit en waar de relaties met collega’s bijna vriendschappen zijn. Van een leidinggevende verwachten ze integriteit, kwetsbaarheid en iemand die hun waardering verdient door ‘echt’ te zijn. Positiviteit en oprechte aandacht voor de mens achter de medewerker vinden ze uitermate belangrijk.

 Maak van duurzaamheid een prioriteit

Deze generatie houdt zich erg bezig met de menselijke impact op de aarde. Ze verbinden zich sneller aan een organisatie die niet alleen zégt maatschappelijk verantwoord bezig te zijn, maar dat ook echt laat zien. Ze zijn hier zeer kritisch op en prikken snel door window dressing heen. Maak van duurzaamheid dus echt een prioriteit.

 Wees flexibel

Werkdagen waarbij iedereen van 9 tot 5 op kantoor achter zijn bureau zit, zijn voor deze generatie volkomen achterhaald. Voor hen bestaat het concept ‘work-life balance’ simpelweg niet. Zij hanteren de verdeling 100% werk en 100% leven. Dat betekent dat zij de ene week tot diep in de nacht doorwerken omdat iets af moet, en de week erna alleen de ochtenden werken zodat ze ‘s middags kunnen sporten. Ze zijn hierin flexibel en vragen dat ook van hun werkgever.

 Geef autonomie

Autonomie is voor alle generaties belangrijk, maar voor generatie Z is het echt cruciaal. Ze worden niet voor niks ook wel Generatie Zelf genoemd. Van jongs af aan zijn ze gewend inspraak te hebben in beslissingen, zelf keuzes te maken en aan het roer van hun eigen leven te staan. Ze werken graag onafhankelijk en vinden het leuk de verantwoordelijkheid te krijgen voor een project. Zo kunnen ze laten zien wat ze waard zijn.

 Hoewel ze graag samenwerken in een team, vinden ze het ook belangrijk individuele erkenning te krijgen voor hun werk. Het beste stel je heldere kaders en doelen voor het ‘wat’, waarbinnen ze de volledige vrijheid krijgen in het ‘hoe en wanneer’. Blijf weg van controlemechanismen en micromanagement; dat werkt niet voor GenZ.

 Geef regelmatig feedback

Jongeren van deze generatie groeien op met een constante stroom feedback van hun sociale netwerk in de vorm van likes en retweets. Datzelfde verwachten ze op de werkvloer. Vergeet het halfjaarlijkse functioneringsgesprek dus: deze generatie verwacht minimaal iedere week te horen hoe ze het doen.  Wees daarin eerlijk, ze vinden kritiek niet erg. Liever horen ze direct wat ze anders kunnen doen, dan pas na maanden. Dit hoeft overigens geen uren durend feedbackgesprek te zijn. Vijf minuten is meer dan genoeg. Ze hebben namelijk gemiddeld een spanningsboog van 8 seconden.

 Wees persoonlijk

Met alle online mogelijkheden en die eeuwige mobiel in hun hand, zou je verwachten dat ze liefst alles digitaal doen. Toch is dat niet zo. Ze zijn nadrukkelijk op zoek naar verbinding en echte ontmoetingen. Zorg dus voor een fijne (eventuele online) ruimte waar face to face-contact mogelijk is. Al hoeft dit geen vergaderzaal te zijn, liever niet zelfs. Een keuken met een grote tafel werkt ook.

Bereiden jullie je als organisatie al voor op de komst van Generatie Z? Wil je eens een frisse blik van iemand om de HR-instrumenten die jullie nu gebruiken onder loep te nemen? Wij denken graag mee!