HR Data Analytics:

verander je HR-date in strategische data

Wat is HR Data Analytics eigenlijk?

 

Het klinkt misschien spannend, maar HR Data Analytics is niets meer dan de analyse van HR-data, zoals werknemersgerelateerde factoren, en het toepassen van statistieken en modellen met als uiteindelijke doel de bedrijfsresultaten te verbeteren. HR Data Analytics stelt jou als HR-professional namelijk in staat om beslissingen aan de hand van data te nemen. Hoe je bijvoorbeeld het best nieuwe medewerkers aantrekt, of wat je moet doen om bestaande medewerkers te behouden. Met deze data kan jouw bedrijf betere beslissingen nemen en dus beter presteren.

 

Inzicht in HR Analytics

 

Wanneer je HR Data Analytics slim gebruikt, kun je dus beter gefundeerde beslissingen nemen. Maar waar begin je? Voor je enthousiast aan de slag gaat, is het belangrijk eerst te bepalen wáár jouw HR-afdeling staat met jullie HR-data. Er zijn namelijk vier fases in de evolutie van HR-data:

 

  1. 1. Operationele rapportage
    Vaak zijn operationele rapportages een terugblik op wat er is gebeurd. Dit zijn vaak basisrapportages, maar toch is het voor veel HR-afdelingen nog best lastig om de daarvoor benodigde data zodanig te organiseren dat deze bruikbaar en accuraat is.
  2.  

2. Dashboards
Heb je de operationele rapportage op de rit, dan is de stap naar realtime data niet zo groot meer. De dashboards kunnen aan de hand van ken- en stuurgetallen vertellen wat er ‘nu’ gebeurt. De cijfers in zo’n dashboard hebben betrekking op in-, door- en uitstroom, ziekteverzuim, salaris of bijvoorbeeld opleidingen. Kun je deze data koppelen aan de verkoop- of financiële resultaten, dan wordt de data nog waardevoller.

 

3. Strategische analyse
Zet je ook statistieken in, dan noemen we het strategische analyse. In deze fase koppel je jouw HR-data aan financiële en operationele data en kijk je tevens naar oorzaak en gevolg. Kun je bijvoorbeeld met statistische technieken bevestigen dat er een samenhang is tussen medewerkerstevredenheid en betere commerciële resultaten?

 

4. Voorspellende analyses
Voorspellende analyses maken het mogelijk om een blik in de toekomst te werpen. Op basis van patronen en trends uit het verleden, kun je een verwachting uitspreken van de mogelijkheden voor de toekomst.

 

Weet je waar jouw HR-afdeling staat? En waar je naartoe wilt? Dan is het tijd voor de volgende stap!

 

Maak werk van een data driven HR strategie


Als je praat over HR, dan denk je vaak aan de ‘softe’ kant van het vak. Stoeien met cijfers hoort er tegenwoordig echter ook bij. Toch is het niet zo lastig als het lijkt om te beginnen met HR Data Analytics. Je volgt simpelweg het volgende stappenplan:

 

  1. Bepaal op welke vragen je antwoord wilt geven
    Je kunt niet iedere vraag beantwoorden. Probeer dat dan ook niet. Zorg voor een duidelijke en eenvoudige probleemstelling. Daarmee houd je focus op de waardevolle doelen voor jouw bedrijf.
     
    2. Controleer de data
    Wil je data gebruiken voor analyse, dan moet je wel zeker weten dat die data correct, betrouwbaar en actueel is. Een eenvoudige manier om je HR-data te controleren is door deze in een grafiek te zetten. Laat je grafiek iets vreemds zien? Dan zit er waarschijnlijk iets fout in je data en moet je op onderzoek uit.
     
    3. Analyse en interpretatie
    De getallen of uitkomsten die uit je analyse komen zijn belangrijk, maar de interpretatie ervan is misschien nog wel belangrijker. In je HR Data Analytics reporting wil je immers gegevens delen met de rest van het bedrijf, zodat zij hierop kunnen sturen. De organisatie moet aan de hand van de conclusies van jouw analyse actie kunnen ondernemen om de bedrijfsdoelen te behalen. Daarnaast is het belangrijk dat ook de oorzaak van de resultaten helder naar voren komt uit de analyse van je HR-data. Daarvoor zul je samen moeten werken met mensen uit andere bedrijfsonderdelen die je kunnen helpen met de interpretatie van jouw uitkomsten.
     
    4. HR Data Analytics Reporting
    Tenslotte is het zaak de resultaten van jouw analyse duidelijk over te brengen aan jouw stakeholders. Je presentatie van de resultaten moet in ieder geval duidelijk maken wat de analyse betekent, wat de belangrijkste uitkomsten zijn en welke conclusies je er aan kunt verbinden. Denk goed na over de informatie waar zij behoefte hebben, hoe zij deze informatie het eenvoudigst in zich op kunnen nemen én er effectieve acties aan kunnen verbinden. Sla je in je communicatie de plank mis, dan zal het succes van je analyse een stuk lager liggen.

  2. Met HR Data Analytics kun je ongelofelijk veel data verzamelen en combineren, waardoor je kunt innoveren en als HR-afdeling goud waard bent voor jouw organisatie. Pak nu jouw rol als HR-professional met HR Data Analytics!

Wil je met ons sparren over welke stappen jullie morgen kunnen zetten binnen jullie organisatie?

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Voor sommige soorten hebben we je toestemming nodig.

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Deze cookies verzamelen anoniem gegevens over hoe bezoekers onze website gebruiken, zodat we onze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies verzamelen gegevens over hoe bezoekers onze website gebruiken, zodat we onze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies maken het mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen. Ook kunnen deze cookies worden gebruikt om gepersonaliseerde advertenties te tonen en daarom kunnen deze cookies je surfgedrag op verschillende websites volgen.

Cookies

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Voor sommige soorten hebben we je toestemming nodig.

De noodzakelijke cookies en anonieme statistieken zijn altijd automatisch actief; als je op "accepteer alle cookies" klikt, accepteer je ook de optionele cookies. Wanneer je zelf wilt kiezen welke cookies je aanzet, klik je op “cookie instellingen”.

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Voor sommige soorten hebben we je toestemming nodig.

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Deze cookies verzamelen anoniem gegevens over hoe bezoekers onze website gebruiken, zodat we onze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies verzamelen gegevens over hoe bezoekers onze website gebruiken, zodat we onze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies maken het mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen. Ook kunnen deze cookies worden gebruikt om gepersonaliseerde advertenties te tonen en daarom kunnen deze cookies je surfgedrag op verschillende websites volgen.