Het is alweer een dik jaar geleden voor ik voor het eerst in contact kwam met Flinter. Ik had een paar goede gesprekken met Roos Bakx. Een nieuwe uitdaging klonk spannend en interessant; je wordt onderdeel van een startup. Dat vraagt eigen verantwoordelijkheid en ook dat niet alles al vastgelegd is zoals bij grotere bedrijven. Ik moest daar maar eens over nadenken. Roos zei: ‘Ik kom erover weer bij je in de lucht’. Als leek in het bedrijfsleven had ik op dat moment op z’n zachts gezegd echt even een error; huh, wat zeg je nu?! Vrij gênant vroeg ik: ‘Sorry, maar wat bedoel je daarmee…?’

 

Managementtermen. Als je erop gaat letten gebruikt iedereen het iedere dag. Zelf heb ik er een beetje een haat-liefde verhouding mee. Ik zal niet ontkennen dat ikzelf ook schuldig ben aan het gebruiken van managementtermen, maar tegelijkertijd denk ik toch ook vaak: je kan toch ook gewoon zeggen dat je erop terugkomt? Voor mij was dit de inspiratie om eens wat managementtermen aan te halen en er gewoonweg eens de humor van in te zien. Want laten we eerlijk zijn: de meeste managementtermen zijn vrij grappig als we ze letterlijk zouden nemen. Daarnaast ben ik een beelddenker, dus ja, je snapt hem…

"We moeten een aantal lijntjes uitzetten" - Ah, het lijkt erop dat we weer aan het vissen zijn. De enige manier om iets binnen te halen is om zo veel mogelijk hengels uit te gooien en te hopen op een mazzeltje. Wie weet vangen we iets groots, of misschien krijgen we alleen maar de restjes die nét niet de moeite waard zijn. Maar hey, het is beter dan niets, toch?

"Ik ben even druk bezig met brandjes blussen" - Ja ja mensen, daar komt de grote held weer. Altijd in een brandweerpak, met een zware brandweerslang, om alle urgente problemen op te lossen. Maar laten we eerlijk zijn, het enige wat hij echt doet is achter de feiten aanrennen en proberen de boel nog een beetje te redden voordat het te laat is. Een echte pyromaan zou dit waarschijnlijk geweldig vinden.

"Ik zal het bij je inschieten" - Piefpaf, gat in je buik.

"Hier moet nog even een plasje over worden gedaan" – By far de goorste term (als je erover nadenkt). Niemand wil dit eigenlijk doen, maar het moet gebeuren omdat het nou eenmaal zo hoort. Het kost veel tijd en moeite, maar uiteindelijk zal er waarschijnlijk niet veel veranderen. Het is gewoon een formaliteit, en niemand vindt het echt leuk om te doen. Maar ja, it is part of the job.

"Laten we de olifant in de kamer eens bespreken" - Nou, daar is hij dan eindelijk. De grote olifant die iedereen al die tijd heeft genegeerd. Eigenlijk wil niemand hier echt over praten. Het is veel makkelijker om te doen alsof de olifant er niet is en gewoon door te gaan met ons leven. Uiteindelijk zal hij toch wel echt moeten. Het is immers zonde van de schade aan die dure vaas…

"We moeten dit even parkeren en er later op terugkomen" – Deze vind ik leuk. Als we echt eerlijk zouden zijn tegen elkaar zeggen we eigenlijk: laten we het probleem gewoon even aan de kant schuiven en doen alsof het niet bestaat. Misschien verdwijnt het vanzelf wel, toch? Hopelijk komt er op een dag een wonderbaarlijke oplossing uit de lucht vallen en hoeven we ons er nooit meer druk over te maken. Maar waarschijnlijk niet.

 

Zo, dat is het wel weer voor vandaag. Dit is natuurlijk allemaal met een dikke vette knipoog en uiteraard zijn er nog legio andere termen. Het is vrij grappig om te zien dat managementtermen vaak gebruikt worden om iets te verzachten of eigenlijk gewoonweg uit te stellen. De meeste termen hebben een notie van: ‘We zien wel ff, komt vast goed’. Sociaal gezien proberen we in dat opzicht gewoon lief voor elkaar te zijn. Zijn ze toch nog ergens goed voor.