Het nieuwe jaar is alweer even begonnen, maar laten we nog eens terugblikken op 2022 en de balans opmaken. 2022 was een bewogen jaar waarin veel ontwikkelingen plaatsvonden. Ook qua Trends en Ontwikkelingen op het gebied van HR. Van hybride werken en zelfsturende teams tot personeelstekorten en duurzame inzetbaarheid. Maar wat zijn nu de echte trends? Waar moet je rekening mee houden? En nog belangrijker: waar kan je nou écht iets mee?

 

Vaak speelt een ontwikkeling nog maar kort en wordt deze al omgetoverd tot trend van het moment. Maar is dat wel fair? Kan je een ontwikkeling wel meteen een trend noemen? Niet meteen, want een trend is een ontwikkeling die speelt voor de langere termijn. Dit betekent dat niet iedere ontwikkeling een trend hoeft te zijn. Laten we vooral eens kritisch kijken naar de trends van 2022. Welke trends zijn nu échte trends en zetten zich voort in 2023? En welke ontwikkelingen mogen we achterlaten in 2022?

 

De échte trends van dit moment

Een uurtje rondsnuffelen op Google levert een lange lijst met ‘trends’ op. De één nog sensationeler dan de andere. Maar wat opvalt: praten we niet de hele tijd over hetzelfde? Na wat puzzelen zie je dat er om en nabij zo’n vier overkoepelende thema’s zijn, namelijk: 

  • De ontwikkeling van personeel
  • Schaarste op de arbeidsmarkt
  • Hybride werken
  • HR-analytics

Deze thema’s zouden beschouwd kunnen worden als trends aangezien deze onderwerpen belangrijk zijn en blijven op de lange termijn voor organisaties om op te ontwikkelen. De vraag rijst nu: wat houdt iedere trend nou daadwerkelijk in en hoe kan je ermee om gaan als onderneming?

 

De ontwikkeling van personeel

Misschien heb je wel eens gehoord van de ‘employee experience’. Dit is een hippe term voor de loopbaan van je werknemer. Deze begint bij een goede on-boarding en eindigt bij de afscheidsborrel (oftewel off-boarding). En de fase daartussen? Daar maakt goed werkgeverschap het verschil.

De nieuwe generatie werknemers wil zich ontwikkelen. Zij zijn leergierig, gemotiveerd en op zoek naar uitdaging. Geef je die niet? Dan zijn ze snel weer weg. 78% van de starters op de arbeidsmarkt geeft aan te jobhoppen als ze geen doorgroeimogelijkheden hebben bij hun werkgever. Aandacht besteden aan goede ontwikkeling en loopbaan zijn dus van essentieel belang om aantrekkelijk te blijven als werkgever. Hoe doe je dat? Kom met ons in contact, we vertellen je graag meer!

 

Schaarste op de arbeidsmarkt

We hebben al een tijd te maken met een personeelstekort. Vergrijzing, verzuim, deeltijd werken en weinig praktisch geschoolden blijven belangrijke speerpunten: hoe ga je daar nou mee om? Ook stress en burn-outklachten blijven hot topics. Er ontstaat een arbeidsmarkt met veel openstaande vacatures en weinig aanbod. Ook in 2023 zal dit neerkomen op het feit dat de sollicitant de baas is. Het wervingsproces hierop aanpassen en herinrichten is van levensbelang. Denk bijvoorbeeld eens aan referral recruitment…

Om dit effectief te doen is het van belang je te realiseren dat in een selectieproces de focus allang niet meer ligt op alleen de werkervaring en diploma’s van sollicitanten. Het gaat steeds meer om soft skills en een ijzersterke motivatie. Hiervoor worden steeds vaker assesments ingezet om zulke soft skills te testen waardoor ook zij-instromers, starters en latent werkzoekenden een plek zouden kunnen vinden binnen jouw bedrijf. 

 

Hybride werken

Tijdens de coronacrisis werkte (bijna) iedereen thuis. Het hybride werken heeft in die periode echt een vlucht genomen. Inmiddels is het gewoon geworden en is het bijna raar als je ergens niet hybride kan werken. Vooral voor Generatie Z is het heel gewoon dat de mogelijkheid tot thuiswerken onderdeel is van de werkweek. Dat hybride werken een trend blijft in 2023 is daarom niet gek te noemen. Uiteraard roept het nog wat uitdagingen op. Wat te doen met nieuwe medewerkers inwerken? Hoe bewaak je je eigen werk/privé balans? Hoe blijf je als bedrijf voor verbindingen zorgen op de teams? Welke afspraken maak je? Het ondersteunen en faciliteren van medewerkers is hierin zeker van belang. Benieuwd naar wat je nog meer kan doen? Wij hebben zeker wat tips op de plank liggen!

 

HR-analytics

HR-analytics betekent niks anders dan: HR met data. Vroeger werd deze data alleen verzameld, ergens opgeslagen en snel weer vergeten. Tegenwoordig kan je met allerlei tools de verzamelde data analyseren en er een les uit trekken. Dit kan zelfs al met het ouderwetse Excel. HR-analytics blijft een belangrijk onderwerp omdat data je direct inzicht kan geven in je bedrijfsvoering. Hiermee voorspel je bijvoorbeeld het gedrag van sollicitanten en werknemers. Maar ook bij inclusiviteit, diversiteit, het effect van thuiswerken op prestaties, de uitstroom van medewerkers en de reden daarvan, inzicht in medewerkers tevredenheid onderzoek etc. Het kan dus een zeer handig hulpmiddel zijn. Als laatste kan HR-analytics je ‘gevoel’ ondersteunen met cijfers; klopt het wat ik denk of ervaar? HR blijft mensgedreven. Cijfers kunnen ondersteuning of uitleg geven aan ons menselijk beoordelingsvermogen. Ideaal voor je recruitmentproces dus!

 

Meer weten?
Flinter denkt graag mee in het bouwen van jouw organisatie. Krijg bijvoorbeeld advies van één van onze HR consultants. Zij voeren een organisatiescan uit van jouw organisatie en geven een organisatie specifiek advies over ieder HR gerelateerd onderwerp.
 
Wil je alleen even sparren? Of benieuwd naar andere mogelijkheden die Flinter biedt? Neem gerust contact op met: 
Emma Hakvoort      0612444262
Sandra Holwerda    0646053692